الـــــــــبـــــــــــعــــــــــــــــد

البعد كلمه ما أصعبها !
ولكن هي الدواء
مر مذاقه
ولكن هو بعد عن الفناء
نعم الفناء
الفناء لقلب أحب قام بالكثير حتي يخرج
هذا السر ولكن لا جدوي !!
فقد كان هذا بمثابه حلما كبيرا
وضاع في مهده
أو قد كان سرابا طننته السعاده من بعيد
بل
عند إقترابي منه وجدته إنكسار للقلب
فما أتعسها من لحظه!!!
فقد كانت لحظه تمزق لقلب أحب بفطرته
كمثل السراب للظماّن
ولكن
أي أهميه لسراب ماء يخدع الظماّن ؟!!
إنه بعطي إحساس بالآمل فتره وجيزه ويزول
بعدها بمجرد الإقتراب
يا ليتني لم أقع في حبال الهوي!!
إمضائي
أنا
:)
zOzO

دمعه حزن أم فرح ؟!

إنني في حيره
فلا أدري أأفرح ام احزن
أفرح لآني أحسست بحبه لي
أم
أحزن لآن هناك سر بقلبه يقف كحاجز بيني وبينه
لا يريد ان يعترف به
ماذا افعل حتي يبوح لي بهذا السر؟
ماذا أفعل فأنا أريده لي
وحبه يزيد يوما عن يوم
وهناك صراع بين حبي وكرامتي
كرامتي تريد الصمت
وحبي يريد حافظي عليه وعدم تركه
ماذا افعل ؟!!!!
إمضائي انا :)
زوزو

رحــــــــــل !!!!

سطور كتبتها دون أن أشعر وأحسست فيها
إحساس غريب عن موطنه
رحل !!
حينما رأيته اول مره دق قلبي
وخفق كالطير
وكأنني عثرت علي شئ لم أظن
العثور
عليه في يوم من الايام
فسرت فرحه وكأنني طفله جائتها
لعبه جديده
تستمتع بها وتحبها
وفي نفس الوقت تحافظ عليها
فما أجملها من لعبه !!!
فإنه حولني من حاله الصمت بسبب الآلام
إلي الشخص الذي يحدث هذا ويحدث هذه
ويحدث العالم وكأننه جنن
و فــــــــــــــجــــــــــــــأه
ومن غير إنتظار
بعد إحساسي بالحب
بعد ان ذقت طعم الحياه ونسيت مرارتها
رحــــــــــــل
رحـــــــــــــــــــــــــــــل
فقد رحـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل
رحل وتركني وحيده في هذه الحياه
لا مأوي لي
رحل ولم اعرف إلي أين رحل ؟
ولا متي سيعود؟!
رحل وترك ذكرياته
ولكن أي ذكريات تغني عنه ؟!!!
وتلهيني عن ذكره
وفي النهايه
أتسأل
لماذا هو رحل ؟
هل هو أحس بي وبحبي ورحل لسبب اقوي منه ؟
أم
أنه لم يأخذني في الإعتبار ولهذا رحل ؟
وللحديث بقيه
إمضائي انا :)
زوزو

شات شات شات !!!





مش عارفه اقول ايه ولا ابدا بإيه ؟!!
مش هقول اكتر من اللي الصور بتقوله
ليه الشباب بيعمل ده
هياخد ايه يعني ؟
انا بيتهيالى الشات المفروض يبقى الهدف منو
خبره فى الحياه مش الهبل ده كلو ..وشغل المراهقين ده
تلاقى الولد بيوصف نفسه ولا كانه نانسى عجرم
يادي النييييييييييييلة
اه ماهو في الشكل بيكون نانسي عجرم وهيفا او روبي
مفيش فرق كبير
طبعا لابس البادي والسلسله (سوسن على راي سمسم) وغيره وغيره
الواحد والله زعلان ع الشباب دول
لانو غلبان فعلا
بقينا مقلدين اساسيين للغرب فى كل حاجه وحشه
نسينا كل حاجه ومسكنا فى الهبل ده
وبردو عشان التحيز
زي مافي ولاد كده في بنات برده
بتشتغل الولاد ع اساس " اهو ادينا بنتسلي "
اخر كلمة
مفيش في ايدينا الا اننا ندعي ليهم ربنا يهديهم
يااااااااااااااااااااااااااااااااااارب

إعمل للاّخره !!!!

الموضوع ده بصراحه انا نقلاه حبيت بس اوصلكم اللي بيقوله لانه كلام صعب اوي عن جهنم هو الموضوع طويل اوي بس ياريت يتقرا كله
أخي ! هل وقفت يوما أمام حريق مروع قد شب ف بئر من أبار البتروع او شب ف مصنع من الغاز او حتي شب ف بيت من بيوتنا !! هل تعلم أيها المسلم ان هذه النار التي لا يجرؤ احد أن يقترب منها إنما هي جزء من سبعين جزء من واد من سبعين جزء من نار جهنم ; فقد قال صلي الله عليه وسلم : ( ناركم جزء من سبعين جزء من نار جهنم ) قالوا يا رسول الله إن كانت لكافيه ! قال : ( فضلت عليها بتسعه وستين جزءا _ كلهن مثل حرها ) هل تتصور أن النار قد اشتكت إلي الله ؟! تري مم إشتكت ؟! من شده نارها ومن شده ليهبها !! فقد قال صلي الله عليه وسلم : ( اشتكت النار إلي ربها فقالت : أكل بعضي بعضا ! فأذن الله لها بنفسين ; نفس في الشتاء ونفس في الصيف فهو اشد ما تجدون من الحر واشد ماترون من الزمهرير ) . . . إن جهنم بحق _ كما سمهاها الله في كتابه _ دار البوار ( ألم تر إلي الذيم بدلوا نعمت الله كفروا واحلوا قومهم دار البوار جهنم يصلونها وبئس القرار ) . . . وهذه الدار لها سبعه ابواب : قال تعالي :
( و إن جهنم لموعدهم أجمعين لها سبعه ابواب لكل باب منهم جزء مقسوم )
أما سعتها فقد قال صلي الله عليه وسلم : ( يؤتي يومئذ بجهنم لها سبعون ألف زمام مع كل زمام سبعون ألف ملك يجرونها )
و أما عمقها وبعد قعرها فعن أبي هريره قال : بينما نحن جلوس عند النبي صلي الله عليه وسلم إذ سمع وجبه _ صوت اصطدام وارتطام _ فقال صلي الله عليه وسلم : ( تدرون ما هذا ؟ ) قلنا : الله ورسوله أعلم
قال : ( هذا حجر رمي به في النار منذ سبعين خريفا فهو يهوي في النار الأن حتي انتهي إلي قعرها ) .
وأما درجه حرارتها : فليس معنا من أجهزره قياس درجات الحراره ما نستطيع به أن نعرف كم درجه حرارة نار
جهنم ؟! ولكن حسبك ما مر بك من نار الدنيا مهما بلغت جزء من سبعين جزءا من نار الأخره !!
والنار ليست طبقه واحده وإنما هي دركات بعضها أسفل من بعض والله تعلي يقول : ( إن المنافقين في الدرك الأسفل من النار ) ...والناس في جهنم يتفاوتون في العذاب ; قال صلي الله عليه وسلم : ( منهم من تأخذه النار إلي ركبتيه ومنهم من تأخذه النار إلي حجزته _ أي وسطه _ ومنهم من تأخذه النار إلي ترقوته _ عنقه ) ..
وأخف أهل النار عذابا أبو طالب عم النبي صلي الله عليه وسلم فقد قال : ( أهون أهل النار عذابا أبو طالب وهو منتعل بنعلين يغلي منهما دماغه ) وقال : صلي الله عليه وسلم ( إن اهو اهل النار عذابا من له نعلان وشراكان من نار يغلي منهما دماغه كما يغلي المرجل _ القدر _ ما يري ان احدا أشد عذابا منه !! إنه لأهونهم عذابا )
وقد ذكر الله تعالي في القراّن الكريم طبقات النار فمنها لظي ( نزاعة للشوي تدعو من أدبر وتولي وجمع فأوعي )
ومنها سقر : ( وما ادراك ما سقر ؟ لا تبقي ولا تذر لواحه للبشر عليها تسعة عشر ) ..
ومنها الهاويه ( وما ادراك ماهيه ؟ نار حاميه ) ... ومنها الحطمه ( وما ادراك ما الحطمه ؟ نار الله الموقده . التي تطلع علي الاّفئده ) ... ومنها جهنم ( إن جهنم كانت مرصادا للطاغين مئابا لابثين فيها احقابا ) ..
واهل النار فيها لا يموتون .. و إنما هم احياء .. والحياه تستلزم أمورا لا غني عنها للحي ؛ فلا غني للحي عن الطعام ..ولا الشراب .. ولا غني عن اللباس ..
اما ثيابهم ! فيا تري من أي نسيج نسجت ثيابهم ؟! استمع لقوله تعالي يصف ثيابهم ( وتري المجرمون يومئذ مقرنين في الاّصفاد سرابيلهم _ قمصانهم _ من قطران )..
إن الثياب التي يدخل فيها النايلون تحترق إذا شمت رائحه النار ! فكيف بثياب من قطران !! ويقول ربنا سبحانه
وتعالي : ( هذان خصمان اختصموا في ربهم فالذين كفروا لهم ثياب من نار ) اما طعامهم فحدث ولا حرج فعندهم أنواع مختلفه ; الاول الزقوم وشجره الزقوم كما وصفها الله : ( طعام الاّثيم كالمهل يغلي في البطون كغلي الحميم ) ووصفها النبي صلي الله عليه وسلم فأبلغ ف الوصف إذ يقول : ( لو ان قطره من الزقوم قطرت في دار الدنيا لافسدت علي اهل الدنيا معايشهم ) فكيف بمن يكون طعامه ؟!
والثاني الغسلين وهو ما يسيل من جراحات اهل النار من دم وقيح وصديد وقال تعالي : ( فليس له هاهنا حميم ولا طعام الإ من غسلين لا يأكله الإ الخاطئون ) ..
والثالث الضريع وهو الذي قال الله عنه ( ليس لهم طعام الإ من ضريع لا يثمن ولا يغني من جوع )..
واما الثالث فيشربون من الحميم وهو الماء الذي اشتدت درجه غليانه ؛ قال تعالي ( ثم إن لهم عليها لشوبا من حميم ) ..
( وإن يستغيثوا يغاثوا بماء كالمهل يشوي الوجوه ) .. ( وسقوا ماء حميما فقطع الامعاء ) .. ولهم شراب اخر من نهر الغوطه ! أتدرون ما نهر الغوطه ؟!! إنه نهر يخرج من فروج المومسات _ يؤذي أهل النار ريحه ! أن اهل النار إذا دخلوها احاطت بهم من كل جانب فهي تغمرهم من فوقهم ومن تحت ارجلهم _ كما قال الله : ( يوم يغشاهم العذاب من فوقهم ومن تحت ارجلهم ويقول ذوقوا ما كنتم تعملون ) .. ( لهم جهنم مهاد من فوقهم غواش ) .....
وهم مع ذلك مقيدون بالسلاسل والآغلال فلا يستطيعون أن يدفعوا عن وجوههم النار ولا عن ظهورهم ؛ يقول تعالي
( إنا اعتدنا للكافرين سلاسل وأغلالا وسعيرا ) .. ويقول ( خذوه فغلوه ثم الجحيم صلوه ثم في سلسله ذرعها سبعون ذراعا فاسلكوه ) .. تجمع الايادي الي الاعناق والارجل إلي القفا ثم يرمي بهم في جهنم فكيف يدفعون عن أنفسهم
العذاب ؟ وفي ذلك يقول الله عز وجل : ( لو يعلم الذين كفروا حين لا يكفون عن وجوههم النار ولا عن ظهورهم ولا هم ينصرون ) ..
وفي النار يعظم جلد الكافر ويعظم جسده ليجد من شده العذاب ما شاء الله ! وفي ذلك يقول صلي الله عليه وسلم : ( ما بين منكبي الكافر في جهنم مسيره ثلاثة ايام مثل احد وإن غلظ جلده اثنان واربعون ذراعا وإن مقعده في جهنم كما بين مكه والمدينه ) ..
وأهل الناار يصيحون وينادون ويعلو صياحهم وعويلهم ؛ يا مالك _ وهو خازن النار _
قد حق علينا الوعــــــــــــــيــــــــــــــــــد !
يا مالك قد نضجت منها الجــــــــــــــــــــــــــــــــلــــــــــــــــــود !
يا مالك أخرجـــــــــــنــــــــــــا منها فانا لا نعـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــود !
تلك صياحهم وذاك عويلهم وصدق الله : ( ونادوا يا مالك ليقض علينا ربك قال إنكم ماكثون ) ...
إنه العذاب المهين ..ولا مناص !!
ومما يزيد حسرتهم علمهم أنهم باعوا ذلك النعيم المقيم بثمن بخس : دراهم معدودات وشهوات حقيره ودنيا فانيه لا تعدوا اياما قصيره _ ومع قصرها وسرعه إنقضائها فلقد كانت منغصه بالاكدار والاحزان والالم !!
( ما اغني عني ماليه هلك عني سلطانيه ) ... ( يا ليتني إتخذت مع الرسول سيبلا )
اخوتاه ! ليس بعد هذه الدار الإ الحنه او النار كما قال الله : ( فريق في الجنه وفريق في السعير )
فأنظر إلي اي القريقين يا عبد الله ! وأعمل لاخرتك فإن هذه جهنم !!!!!

لحظات ضعف


كلنا بيمر علينا لحظات صعبه اوي طبعا في اللحظات دي بنفكر ان ربنا فيها قاسي علينا
( استغفر الله العظيم طبعا )
ونقول " ليه يارب بس كده دا انا عملت وعملت و.....و...... "
" انت يارب مش بتحبني "
وزي ده كتيررررررررررررررر
ياسلام بقي وانتوا عارفين الشيطان ما بيصدق طبعا ويخليك تقول اكتر من كده كمان
المهم
مش عايزين نركز ف الشيطان ونخرج عن موضوعنا
احنا عايزين حل للموضوع ده ؟
طبعا نرجع لربنا بسرعه نصلي ركعتين, نقرا قران, ندعي
وعايزه اقولكم ان اي لحظه من اللحظات دي او غيرها بتكون اختبار من ربنا بقوه ايمانا
يبقي لازم
نصبر عليها ونقول الحمد لله اكيد خير
" وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم وعسي ان تحبوا شيئا وهو شرا لكم والله يعلم وانتم لا تعلمون "
وكده خلص كلامي
ياريت اكون قدرت اقنعكم بيه
اشوفكم ع خير

غزه شمعه لا تنطفئ

مش عارفه اقول ايه ولا ايه بس
ومش عارفه احنا هنفضل كده لحد امتي ؟ بس
هنفضل واخدين لحد امتي الجانب السلبي ده
طبعا احنا العرب والفلسطينين اخواتنا كلنا بيموتوا اوحنا واقفين نتفرج من بعيد
اصلهم مش اخواتنا
هقول ايه تاني بس بجد حزينه شوفتوا ايه اللي حصل امبارح
في " جباليه "
وزي ده كل يوم
طبعا هتقول " انا يعني هعمل ايه انا لوحدي مش هينفع هو مفيش غيري "
طبعا لا انت تقدر وتقدر
كمان
لازم ع الاقل ندعي ليهم
والمقااااااااااااااااااااطعه
بس " انا مش بقدر يعدي يوم من غير كنتاكي ازاي بقي ؟ "
تعرف ان امريكا بتخصص ايرادها عشان تمد اسرائيل بالاسلحه انت تاكل
واخواتك ف فلسطين تموت
يا سلام ع الرجوله بتاعه العرب
عايزه اقولكم ان اسرائيل
" يعتبرون ان الدم الفلسطيني مبااااااااااااااااااااااح "

لكن دمهم هما لا طبعا
وازاي حد يموت منهم طبعا مشكله كبيره لكن احنا عادي
وايه يعني
طبعا هما كل يوم لازم يقتلوا تقريبا ده عندهم زي الهوا اللي بيتفسوه كل ثانيه
لازم يتنفسوا كل سويه طبعا امال يموتوا
دا احنا شعب غريب
عايزين نغير موقفنا السلبي ده
اكيد ربنا هيكون معانا
مش هيسبنا بس احنا نحاول ونكون ايد واحده
و غزه هتفضل شمعه منوره دايما