لحظات ضعف


كلنا بيمر علينا لحظات صعبه اوي طبعا في اللحظات دي بنفكر ان ربنا فيها قاسي علينا
( استغفر الله العظيم طبعا )
ونقول " ليه يارب بس كده دا انا عملت وعملت و.....و...... "
" انت يارب مش بتحبني "
وزي ده كتيررررررررررررررر
ياسلام بقي وانتوا عارفين الشيطان ما بيصدق طبعا ويخليك تقول اكتر من كده كمان
المهم
مش عايزين نركز ف الشيطان ونخرج عن موضوعنا
احنا عايزين حل للموضوع ده ؟
طبعا نرجع لربنا بسرعه نصلي ركعتين, نقرا قران, ندعي
وعايزه اقولكم ان اي لحظه من اللحظات دي او غيرها بتكون اختبار من ربنا بقوه ايمانا
يبقي لازم
نصبر عليها ونقول الحمد لله اكيد خير
" وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم وعسي ان تحبوا شيئا وهو شرا لكم والله يعلم وانتم لا تعلمون "
وكده خلص كلامي
ياريت اكون قدرت اقنعكم بيه
اشوفكم ع خير

هناك ١٤ تعليقًا:

Moustafa` يقول...

السلام عليكم
ياااه وبتقولى لسه على قدك
بجد انتى عامله 3 مواضيع
بعد أرغى والف ف 3 مدونات علشان اوصل نفس الهدف بنفس الإحساس
بجد مش بتتقاس بكام
بس المووضع بيستمد قيمته من الهدف اللى بيدعو اليه
والروح اللى بتدعو بيه
وانتى جوون ف الاتنين
بسم الله ماشاء الله
ولا عجب فالمرء على دين خليله
سمسم وزوزو .. جروب منصوراوى شديد
ربنا يوفقكم لكل خير
***
بدايه ..الصبر والفتور الإيمانى
توسطتى بالمقاطعه والإخوه الإسلاميه
وواجبنا تجاه اخواننا ف فلسطين
ابتداتى بالتوبه وميتنسني ايه
ربنا ده جميل اوى
ياه انا فرحت قوى قوى بالتعبير ده
انتى بتتكلمى من قلبك بطريقه خرافيه من غير زواءه ولا رتوش
قلبك لسه نضيف
اتمنى يتنيه كده
الحمد لله مقضينها عصير قصب وشمعدان وماندولين والذى منه
بطاطس مصراوى العبيسط ده بس اهى بتتقضى
وكوك دور ومؤمن زى الفل
ولا أنى بحب اكل من ايدين ست الحبايب - ماما -
انا ضفتك للمفضله ..واتمنى اشوف بقيه الموضايع الحمكاسيه اللى بتطلع م القلب
تحياتى ليكى كتير
ونفسى أعرف ..مبروك على ايه
لو ع التوبه - سآوى إليك - يبقى الف شكر بجد وكويس انو عجبك
ربنا يوفقك لكل خير
سلام

إلى سمسم
جالك منافس فى اول تعليق
ربنا يخليكوا لبعض

مدحت محمد يقول...

وعسى ان تكرهو شيئا وهو خير لكم
صدق الله العظيم
حابب اقلك اى شىء يخص الدنيا فهو دائما يقع تحت مبدأ لعله خير
اما اذا كانت المصيبة فى الدين
كعدم صلاة او تقرب من ربنا وذكر
فهو فعلا
تستطيعى ان تقولى الله لايحبنى

Unknown يقول...

أه والله عندك حق
في حديث انا مش متذكره اعتقد ان بما معناه ان سيدنا محمد في الاسراء سمع وقع نعال بلال في الجنه
فسأله ليه
فقاله لانه كان كل ما يخطئ خطأ
يروح يتوضأ ويصلي ركعتين

رحــــيـل يقول...

زوزو
اهلا بيكى فى عالم التدوين
واحلى سلام لاى حد من الدقهليه بلديات بقى

شوفى هى زى مانتى قولتى هى فعلا لحظات ضعف بس المهم ان احنا مش نيأس ونكون عارفين كويس ان هو ابتلاء او اختبار لينا

عايزه اميلك ياقمر ياريت
تحياتى وحبى

semsem يقول...

هههههههههههههههه
عندك حق يا مصطفى انا هوريها
انتيم ايه وبتاع ايه
ههههههههههههه
كانت المفروض تقولى اول ما تنزل البوست
ماشى يارخمه
هوريكى
مابقاش سمسم هشدلك شعرك النهارده
ععععععععععععععععععععا
انا محجوز لى يا حجه اول تعليق دايما
مليش دعوه
عموما بوست عجبنى
وحصلى كتييييييييييير
افتكر انها حاجه وحشه ويطلع ربنا عاين لى دايما الخير
وفى النهايه بقول
بحبك يارب جدا
وسامحنا واهدينا

على الله التعليق الاول ما يبقاش ليا

semsem يقول...

انا نزلت بوست يا جماعه
سوري يا زوزو بعمل اعلان
هعهعهعهعهعهعهع

zOzO يقول...

شكرا يا ساجي ع انك التعليق الاول عندي
بالعند ف سمسم
ههههههههههههههههههههههه
الي ساجي بجد بشكرك لانك عطيتي ثقه كبيره
اتمنالك التوفيق

zOzO يقول...

الي انتيمتي الاول معلشي يا جماعه
ميرسي اوي يا حبيبتي
ولو مش كنت اول كومنت عندي فإنتي اول انسانه عندي
هههههههههههههههههههههه
كلام كبير اوي
تحياتي ليكي
انتيمتك زوزو

zOzO يقول...

الي محمد مدحت
احب اقولك اني مش معاك
لو معصيه مفروض احنا نحاول نصلح من نفسنا مش نسكت ونقول ان ربنا كده مش بيحبنا
ف اي حاله بيكون اختبار من ربنا

zOzO يقول...

اهلا بيك انا انسان
اه تقريبا سمعت حكايه زي اللي بتقولها دي
عموما نورت هنا ف عالم المداونه بتاعي

zOzO يقول...

وليكم جميعا بجد نورتوني هنا
اتمنالكم التوفيق جميعا

zOzO يقول...

رحيل
اهلا بيكي هنا
بجد فرحت لما لقيتك
واحلي سلام ليكي
منوراني وربنا
اتمني اشوف هنا ع طول
تحياتي ليكي

amora tarek يقول...

بجد المدونه بتعتك جميله
جدا يا
zozo
ويارب تكون احسن مدونه
موجوده فى الدنيـــــــــــــا

zOzO يقول...

ميرسي يا عمر ع زوقك ده
واتمنالك التوفيق دايما في حياتك