الـــــــــبـــــــــــعــــــــــــــــد

البعد كلمه ما أصعبها !
ولكن هي الدواء
مر مذاقه
ولكن هو بعد عن الفناء
نعم الفناء
الفناء لقلب أحب قام بالكثير حتي يخرج
هذا السر ولكن لا جدوي !!
فقد كان هذا بمثابه حلما كبيرا
وضاع في مهده
أو قد كان سرابا طننته السعاده من بعيد
بل
عند إقترابي منه وجدته إنكسار للقلب
فما أتعسها من لحظه!!!
فقد كانت لحظه تمزق لقلب أحب بفطرته
كمثل السراب للظماّن
ولكن
أي أهميه لسراب ماء يخدع الظماّن ؟!!
إنه بعطي إحساس بالآمل فتره وجيزه ويزول
بعدها بمجرد الإقتراب
يا ليتني لم أقع في حبال الهوي!!
إمضائي
أنا
:)
zOzO

هناك ١٤ تعليقًا:

amora tarek يقول...

الحمد الله انى اكون انا صاحب اول تعليق
فى الموضوع ده
بس بجد انا عاوز اقولك
ان باين عليكى ان مشاعرك جميله ورقيقه
جدا حتى فى البعد
بس اللى انا اعرفه ان الحب عمره ما هيكون انكســـار ابدا للقلب
او سراب بيخدع الناس
بس هو بيخدع بس اللى عاوز يتخدع
وبعدين انا حاسس ان فى حاجه مش مترتبه
فى مواضيعك ..ازاى رحـــل ... وازاى انتى اخترتى البــعد ...ودمعتك دى كان معناها ايــه؟؟؟
انا ممكن الخص حياتك اللى انا فهمتها من مواضيعك...فى القصيده دى؟؟؟
مات لرياح اليأس راياتي ........ وانتهي حلم نهايته مأساتي
أردت حب اثبت به ذاتي ........ ولكن إليه لم تثمر نداءاتي
حاولت أن اصل لقلبه ........ لكنه لم يشعر يوما بآهاتي
كتبت له من الشعر كتاباتي ........ ولكنه لم يري يوما ابتهالاتي
وصفته وأبدعت رساماتي ........ ورسمت برؤيته ابتساماتي
واليوم أمزق صفحته من حياتي ........ واحذف اسمه من معجم لغاتي
..........................

zOzO يقول...

عمر
شوكرن جدا انك اول تعليق
ومتشكره برده علي مجاملتك ليا
بس انا مش معاك في ان الحب عمره ما هيكون انكسار للقلب
لا ممكن يكون كده واكتر كمان
عارف امتي ؟!!
لما تخلي حد بالنسبه ليك يبقي كل حاجه وانت ولا حاجه بالنسبه ليه
اعتقد ان ده زي ما بيقولوا ضربه قاضيه



ثانيا :
ايه اللي مش مرتب اعتقد ان الحكايه واضحه ولا ايه ؟
عموما اوضحها ليك
بحكي ان حصل حب وبعدين اختفي الشخص ده ولما ظهر حسيت منه ان في سر ومخبيه وهو ده الحاجز بيني وبينه
حاولت اعرفه ولكن مفيش فايده


فقررت ابعد
لان ده هو الحل
انا لو غاليه عليه فعلا هيرجع
ولو هو عايزني بجد هيرجع ؟
ولا انت رايك ايه ؟
وبرده السر لاني اقرب حد ليه
يعني هو مفروض يقوله عشان يستريح




وحكايه ان الحب بيخدع اللي عايز يتخدع
اكيد بيكون في اسباب لخدعه



ودمعتي كانت سببها اني مش عارفه اوصل للسر ده لانه حاجز كبير
مانعني اوصل لقلبه


بالنسبه للقصيده ميرسي اوي
بس مش عجبتني جزء
اردت حب اثبت به ذاتي
اعتقد ان الحب مش بيكون للاثبات ذات
الحب هو احلي احساس
بيطلع لوحده
زي ما بيقولوا كده القلب وما يريد
يعني انت مش تقدر تقول لقلبك حب ده او اكره ده


عموما نورت يا عمر
واتمني المتابعه
تحياتي ليك
زميلتك زوزو

همس الاحباب يقول...

كلمات رقيقة
ومشاعر مرهفة الحس
احيانا يكون الحب انكسار للقلوب
بس انكسار وعذاب ليه طعم مختلف
عارفين ان الحب نار والبعد نار
ومع ذلك بنروح بكامل ارداتنا له
تمنياتى لكى بالسعادة والتوفيق دائما
خالد

zOzO يقول...

همس الاحباب
نورتني هنا
اول زياره ليك صح ؟
اتمني المتابعه
عندك حق بنبقي عارفين ده وبرده بنروح
بس مش احنا اللي بنروح
قلبنا هو اللي بيروح



اتمنالك التوفيق والسعاده
تحياتي ليك

انين الحزن يقول...

زوزو

ايه يابنتي الكلام الجامد ده

انتي بجد احساسك حلو اوي



بس بلاش حزن جامد كدا رغم انه حزن طعمه حلو بس بيوجع كدا

سلامووووووووز ياقمر
وزة

MKSARAT - SAYED SAAD يقول...

فقد كانت لحظه تمزق لقلب أحب بفطرته
كمثل السراب للظماّن
عباره رائعه في تشبيها وفي احساسها
----------
الحب له سحر غريب وواقع اغرب على قلوب البشر نحلم به ونتمناه ولا يمكن ان نستغني عنه لكنه لابد منه ومن جرحة او من لحظاته الرائعه
دمتى بكل ود
سيد سعد

Asmaa mahaba يقول...

السادس مش بعيد قوى الحمد لله
ايه الكلام الجامد دا يا زوزو مش نصحتك اللى يبعد تكسرى قوله وراه
تحياتى ليكى سومه_87

zOzO يقول...

انين الحزن
منوره


تسلمي يا وزتي
ميرسي بجد ع كلامك


بس والله عادي

كلامكوا ده والله بيعطيني دافعه جامده لاني اعتبر مبتداه


تحياتي ليكي وزه
وانا زوزو

zOzO يقول...

مكسرات سيد سعد
ميرسي ع كلامك ده


اه عندك حق
لو استغنينا عنه فتره لازم بنرجعلها تاني
غصب عننا


زي ما بيقولوا القلب وام يريد

تحياتي ليك

zOzO يقول...

سووومه
المجنونه
منوره طبعا


قوله بس دا زير يا اختي
هههههههههههههههههههههههه



اخبار جنانك ايه ؟


تحياتي ليكي

موناليزا يقول...

مابنفوقش غير بعد الجراح
وتشبيهك حلو جدا
تقبلى مرورى

amora tarek يقول...

وبرده السر لاني اقرب حد ليه
يعني هو مفروض يقوله عشان يستريح
................................
حبيت بس اكون زى ما انا اول تعليق
كنت عاوز اكون اخر تعليق برده
طمع بقى
مرسيه لأنك وضحتى وجهه نظرك ليه ..
...................................
وياريت بقى تسمعى كلالالالالالالالام سومه
وتكسرى قوله
بلاش زير يعنى عشان مش تديله اكتر من حقه...
..............................
زى ما قولتلك احساسك رائع..
بس انتى اللى اخترتى ياريتك تقدرى على كده...انتى اخترتى ده صح..
واليوم أمزق صفحته من حياتي ........ واحذف اسمه من معجم لغاتي
صفحته أجمل ما في عمري ........ فنزعتها فأفسدت كل صفحاتي
مزقتها أكثر فعمقت جراحاتي ........ ولم يحث احد أبدا معاناتي
يا من وصفته يوما بمولاي ........ اليوم انتهي حب العمر وأمنياتي
عفوا إن سببت لك الم وعذابٍ ........ فاليوم اكتب نهاية حكاياتي
أحببتك ... ومع خالص تمنياتي ........ وأريد أن أري في وجهك ابتساماتِ
فانا اليوم قد رفعت راياتي.... ........ وقررت الإبحار ورفع شراعاتي
فانا حزين لضياع حب زماني ........ ولكني سعيد لاختيار أصعب قراراتي...

zOzO يقول...

monaliza
تنوري طبعا
وتشرفي في اي وقت
واتمني المتابعه دايما

zOzO يقول...

عمر
منور عندنا
انا شايفه اه ان لو انا اقرب واحده فعلا مش يضيعني من ايديه
وان شاء الله هقدر
لان هعمل ده عشان ربنا
وبصبر نفسي واقولها
هو مش بيحبني انا احبه ليه
ومش هكسر زير ولا قوله
انا كنت بهزر وبس لانه غالي عليا وهيفضل غالي
وانا اتمناله التوفيق دايما
تحياتي ليك عمر