لــــــــيــــــــــــــه ؟!!

. ليه تعيش في حزن وكأبه طول الوقت طالما تقدر تعيش فرحان وفي قمه السعاده كمان ؟!!!





" ( طب إزاي وكل شويه الزمن يعطيني قلم ) "





عااااااااااااااادي





لو عطاك قلم رده انت اتنين وكبر خاااااااااالص





والحاجه الاهم قرب من ربنا





" ( يعني إيه ؟!! )





يعني قراءه القراّن مثلا





بتريح أي حد

قال تعالي
:





وانا أتحداك إذا قراته ومش حسيت براحه وبعدها










والله يا جماعه وعن تجربه لو واظبنا علي قراءة القراّن الكريم هنحس براحه وإطمئنان





غريب اوي وهنحس بحلاوته بجد





وعايزه اقولكم إن دينا مش دين تعصب لا طبعا مش كده



يعني نعيش حياتنا صح وإعمل كل اللي نفسك فيه وأستمتع بكل لحظه فيها بس خليك فاكر الأخره وإن عملك ده هتتحاسب عليه وان ربنا عليك رقيب



وخلي شعارك " عيش حياتك وتذكر اخرتك "



وإضحك للدنيا الدنيا هتضحلك أكيد
)



تحياتي لكم





هناك ٢٨ تعليقًا:

غير معرف يقول...

فعلا جميلة قوي
ومفيش الذ على القلب من حروف ربنا

تحياتي

صحفية روشة يقول...

تانى تعليق يا زوزووووووووووووووووووووووووو
هلف وارجع تانى

صحفية روشة يقول...

اهم حاجة فعلا القرب من ربنا
لان التهريج ش هيتحط فى ميزان حسناتنا زى فعلنا الصالح
تحياتى ليكى ولمدونتك العسل

صحفية روشة يقول...

اهم حاجة فعلا القرب من ربنا
لان التهريج ش هيتحط فى ميزان حسناتنا زى فعلنا الصالح
تحياتى ليكى ولمدونتك العسل

rovy يقول...

ده اول تعليق ليه تقبلى مرورى
وطبعا جميل انى اعلق اول مره عندك على البوست ده لانه قال كل حاجه صح وبأحساس ..
طول ما احنا فاكرين الرحمن عمره ما ينسانا ودايما بيرحمنا ويلطف بينا ..
مهماكثرت همومنا بننساها لو قمنا اتوضأنا وصلينا و رمينا حملنا على القدير الرحيم لاننا عارفين انه هو وبس بيده الامر والحمد لله .

تحياتى وخالص تقديرى

rovy

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

Hالسلام عليكم
جميل بس ازاى ارد القلم قلمين للدنيا تقبل مرورى

موناليزا يقول...

موضعك جميل يازوزو ياقمر تعرفى بجد ان لما تقرأى القران بتحسى ان كل كلمة ليكى انتى لوحدك بتحسى بخصوصية بينك وبين كلام ربنا احييك جدا على الطرح وعلى الفكرة رغم انك سبقتينى فى النشر
بس ولا يهمك ياقمر برضه بحب كتاباتك واسلوبك دمتى كاتبة متميزة

ghoneem يقول...

اهلاً بيكي

مروري أسعدني بوست هادي وجميل
أخدني في جنب كدة وسلم علية
وقاللي رسالة صغيرة
مفهوم كلامك جداً

تحياتي

بالتوفيق......

zOzO يقول...

مصطفي السيد سمير


اه اكيد القران هو الذ حاجه


منور يا مصطفي طبعا واتمني ترجع مصطفي بتاع زمان
اللي احنا عرفناه




تحياتي

zOzO يقول...

صحفيه مجنونه
قصدي روشه
ههههههههههههههههههههه


بموت فيكي والله


يارب كل خطوه ناخد بالنا منها وتبقي في ميزان حسناتنا



تحياتي ليكي

zOzO يقول...

rovy

طبعا متقبله مرورك بس انتي تعالي علي طول


اه ربنا هو اكتر حد تقدر تتكلم معاه وتستريح اوي


انا كنت سمعت مقوله عجبتني
عايز تكلم ربنا صلي او اقرا قران



تحياتي ليكي واتمني المتابعه

تــــايه ومش تـــايه يقول...

اول زياره ليا اققع فى البوست الرائع ده
عيش حياتك وتزكر اخرتك .دينا بسيط مش معقد
وربنا يهدينا ويهدى الجميع

بنت مصريه يقول...

بارك الله فيك الله يكرمك
ازا رغبت الضحك
نورنى فى مدونتى

zOzO يقول...

رئيسه حزب الاحلام

ليه الاحراج ده
ههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههه


يعني
يعني
بصراحه مش قادره اوصلك الفكره
بس عيش حياتك
وخليكي فاكره برده الاخره


طبعا تنور يا جميل اوتمني المتابعه علي طول

zOzO يقول...

موناليزا
اختي الحبيبه


تسلمي يارب
اه والله عندك جق زي ما يكون ليكي انتي لوحدك وتحسي انك قدام ربنا ولا حاجه



لا انتي احلي طبعا
وهستني بوستك ده


مش عارفه بحس اننا دماغ واحده انتي عملتي اكتر من بوست كان في دامغي اعمله وانتي سبقتي
الواحد لما يجي ليه فكره مفروض يكتبها ع طول
هههههههههههههههههههه



مستنياكي
تحياتي

zOzO يقول...

غنيم
منور


الحمد لله انه وصل لمرادي
اهم حاجه الرساله وصلت
يبقي عندك نص جنيه حق الرساله دي
اصل فودفون مغليه سعر الرساله



ههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههه




الحمد لله ان البوست عجبك
وقالك رساله


تحياتي

zOzO يقول...

تايه ومش تايه


ميرسي علي مجاملتك دي
والحمد لله ان المدونه عجبتك


واتمني المتابعه ع طول



تحياتي

zOzO يقول...

بنت مصريه

نورتي يا قمر


اكيد ان شاء الله هتابعك علي طول


انا بحب الضحك يبقي هتلاقيني لازقه عندك


تحياتي ليكي

رحــــيـل يقول...

زوزو اخبارك ايه واخبار المذاكره

انتى عندك حق والله فى كل اللى كتبتيه

ده مرور على السريع كده عما ارجع النت ان شاء الله

تحياتى لكى

مواطن مصرى نايم يقول...

بوست جميل فعلا
الا بذكر الله تطمئن القلوب
طبعا انا كمان عن تجربة
بأكد كلامك
بجد موضوعاتك تحفة
تحياتى ليكى

مواطن مصرى نايم يقول...

بوست جميل فعلا
الا بذكر الله تطمئن القلوب
طبعا انا كمان عن تجربة
بأكد كلامك
بجد موضوعاتك تحفة
تحياتى ليكى

Moustafa` يقول...

السلام عليكم
الصور حلوه
بس المبدأ غريب شويه .. انتى فاهماه !!
عيش دنيتك وما تنساش آخرتك
يا حلاوه !!!
مبروك ع القرار الأخير بتاع اختيار ربنا وربنا يصبرك ويقويكى ويكتبلك الخير دايما
فعلا قرايه القرآن بتريح آوى
ياريت نتعهده يارب يارب
متشكر للتذكره
بس ارجوكى راجعى المبدأ ده تانى
اه الدين مش تعصب
بس فى حاجه اسمها حدود لا نفرط فيها
انا بفرط للأسف كتير
بس بستغفر لأنى ببقى عارف انو غلط
انما ما أقضيهاش وأقول الدين يسر يا جماعه واحس انى مش بعمل حاجه غلط
وان الدنيا فله وجميله ومن غير تعصب ولا حاجات وحشه وتعقيدات
بلاش نقسم الدين زى البطيخه قشر ولب
يا أيها الذين آمنوا ادخلوا ف السلم كافه
كلوا مش هنختار
****
واضح انى هجومى ..صح !!
اسف
كنت عايز ألغى الكومنت اساسا
بس ما تاخدهوش موقف شخصى
انا بتكلم مع نفسى والله
بس استريحت هنا وقولت افضى بكلميتن واهو انا عند اختى يعنى هتستحملنى -رغم غيبى وطناشى - وسرى ف بير طبعا
يلا دعواتى كتير وربنا يوفقنا جميعا
ما تخديش ف بالك ..
سلامات

zOzO يقول...

رحيل حبيبه قلبي

والله وحشاني اوي وحشني تعليقاتك


اخبارك ايه ؟


الحمد لله ان البوست عجبك


بلاش تنسينا اوي كده
زوزو

zOzO يقول...

مواطن مصري نايم

ميرسي علي كلامك ده


والحمد لله ان البوست عجبك اوي كده


تحياتي

zOzO يقول...

شاعر الاحزان

تحياتي ليك


كنت اتمني اني اجي بس صعب جدا


عشان دراستي



زيارتك اسعدتني

zOzO يقول...

ســــــاجـــــي


الحمد لله يا مصطفي انك رجعت مصطفي بتاع زمان اللي نعرفه
التعليق اللي هو مقال ده
بس والله بيعجبني اوي ولو كتبت كلمتني بعرف ان في حاجه عندك



المهم خلينا في كلامك
مش معني اللي انا قولته اننا نعمل حاجه ربنا محرمها
لا طبعا
مش بقصد ده
انا كنت بقول اننا نعيش حياتنا مع تذكرنا ان ربنا مطلع عليها وهو خير رقيب طبعا


ربنا يبارك فيك وربنا يصبرني
عندك حق



بالنسبه للقران فهو اكيد بريح اه زي ما قولت بس كنا زمان
انا مزاجي مش حلو هسمع اغاني
كتير كده علي فكره
ربنا يهدي يارب


لا انت مش هجومي ولا حاجه وانا فاتحه التعليقات عشان اسمع ارائكم
وطبعا انت منور اختك طبعا


ولو كنت مسحت الكومنت كنت هزعل بجد
والحمد لله انك رجعت مصطفي اللي انا عرفته زمان
انت اه مش رجعت هو اوي بس اهو ف امل انك ترحعه كله



وعلي فكره بجد زعلانه منك لانك فعلا مطنش جامد جداااااااا


تحياتي ودعواتي كتير ليك
انا والله بدعيلك ع طول


وانت تقول اللي عايزه
ما انت عند اختك
هههههههههههههه
سلام

MKSARAT - SAYED SAAD يقول...

حق فعلا
الا بذكر الله تطمئن القلوب
اكيد مش هيكون في ابلغ من كده
دمتى بكل ود
سيد سعد

zOzO يقول...

مكسرات

" الا بذكر الله تطمن القلوب "


طبعا


الحمد لله انه عجبك


بس انت ليه بقي بتتاخر مش عوايدك يعني ؟


تحياتي